Direktlänk till inlägg 21 april 2012

Upp & nervända dygn !

Av Eva Andersson - 21 april 2012 17:46

Vet inte riktigt var jag skall börja ...... Det har varit några omtummlande dygn !!

I torsdags när Robban kom hem från jobbet , så åkte jag och fikade hos min vän Maud, Ina var hur lugn som helst och inga tecken på att något var på gång!! Så jag tänkte att jag kan utan problem åka för att ta en fika. Hon var på dygn 59. Så det var inte dags än !!

Precis när Maud och jag tränat klart med hundarna och skall sätta oss för att ta en fika , så ringer Robban , Du vattnet har gått , va ???? men gud säger jag , bäddar hon , flåsar hon , orolig mm?? nej säger Robban hon är ganska lugn. Jag beslutar mig för att åka hem på en gång , ber Robban ta tempen på en gång , jag har bara tio minuter hem, jag skyndar mig 130 blås , be till gud att fabror blå inte var ute , gick inte så sakta genom samhället heller , pratar med Robban i telefon och han säger att nu kommer det en valp !!!! Shit !!!!!!!!!!! När jag kommer innan för dörren så har det kommit två tikvalpar , båda döda !! fullt utvecklade , men lite grå aktiga !! åh så jädra tråkigt !!

Tar hand om Ina som är ovanligt lugn ..... Hon lägger sig och sover , både jag och Robban väntar på att något mera skall hända , men nej hon sover och är totalt oberörd!! ??? Dom kullar jag / vi har haft innan har ju rullat på som pärlband , plupp , plupp!! men här händer inget!!???

Vi väntar , men när det har gått över två timmar och inget mera händer så ringer jag strömsholm som tycker att vi skall komma in med tanke på att hon fått två döda valpar, eller så kan vi ha is i magen !! herregud vad svårt !!! 

jag ringer Anna - Greta som är ganska luttrad inom denna värld och har massor av erfarenhet , hon säger samma sak , åk in !! så sagt och gjort vi ringer svärmor som kommer på stört och tar hand om allt hemma och vi åker i ilfart till Strömsholm.Det har nu gått fyra timmar sedan dom två tikarna kom !!

När vi kommer fram går det fort !! Tack & lov !!! gissa om min puls var i tre hundra !! man har så mycket i tankarna , allt som kan hända !!! Vetten unersökte Ina och tittar på oss och frågar , har hon verkligen fått två valpar ??? Hon är inte öppen ????? ehhhh??? ja säger vi !! konstigt!! i väg på Ultraljud , jag hade ju känt att det fortfarande sparkade där inne , så någon levde , men hur många ?? Det kunde inte vetten heller säga , så vi beslutar oss snabbt för kejsarsnitt , med tanke på att två har gått åt .

Ina togs In direkt och vi fick sätta oss att vänta !! Fy vad hemskt att sitta där och bara vänta och fundera ......

Efter ungefär 1 1/5 timme kommer sköterskan ut med en liten korg och vi hör att det piper !!!

Grattis säger hon , fyra hanar & två tikar!!! en hane satt på tvären och hade alldrig överlevt utans snitt!! vi fick sätta lite fart på honom , men nu mår han bra !!! Då kom tårarna på mig !! tror baske mig att mina moderskänslor tog vid !! 

Kort efter kom Ina ut ihopsydd, mattes hjärta !!! allt har gått bra och hon såg jättefin ut i livmodern och så , inga konstigheter alls. TACK !!!!

Så efterhand som Ina kvicknade till så kunde vi så småningom rulla hemåt ! Glada men fortfarande väldigt oroliga naturligtsvis , dels hur Ina mådde och hur skulle det gå med dom små , som är för tidigt födda !!??

Det har snart gått två dygn och vi har vakat hela tiden , Det blir inte mycket sömn ! men det är det värt bara alla mår bra !! Alla valparna mår bra och har ökat lite i vikt , dom var ändå rätt rejäla med tanke på att dom kom för tidigt!! Ina mår bra , ingen feber äter bra och är en fantasktiskt duktig mamma !! jag är så stolt över henne !!!

pysslar och donar med dom. Imorse låg jag brevid Ina och bara njöt av dom små och vilka överlevare , en hane bara tar tag i tutten och nästan kampar med den , helt sanslöst !! alla har väldigt bra sug reflex !! Jag / vi hoppas att det kommer att går bra , mycket kan hända än !! men hoppas , hoppas !!!! Vi är i alla fall på rätt väg !!

Tusen tack A-G , Maud för råd och tips !!! tack svärmor för att du kom med blixtens hastighet!!! Och inte minst Tack till personalen på Strömsholm som tog om hand om oss på ett proffsigt sätt !!

Nu får ni alla hålla tummarna att detta går bra !!

Kram till er alla från en mycket trött Matte , men ändå väldigt glad!!!!

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Andersson - 17 december 2013 21:01


En riktigt God Jul & Gott Nytt År önskar vi er alla ! Tack alla valpköpare för att ni alltid ställer upp på ALLT !! Det värmer en uppfödares hjärta ! Ni kommer från Norr och Söder , ingen tvekar att åka !! Helt otroligt !!Vilket engagemang ! Vi s...

Av Eva Andersson - 9 november 2013 20:53

Vett knappt var jag skall börja ! är ju väldigt länge sedan som jag skrev något ! men med fyra hundar hemma så räcker inte tiden till helt enkelt ....  Det är full fart från morgon till kväll , puh......och mera där till ! känner mig sleten och trö...

Av Eva Andersson - 22 mars 2013 18:45


Ja det gör dom och fort går det ! nu har c-barnen fyllt 11 månader ! tycker inte det var länge sedan dom låg här i valplådan !!  Ni undrar säkert varför jag inte bloggar så ofta ?? jag hinner inte ! sista tiden har jag varit så himla trött på kväll...

Av Eva Andersson - 2 mars 2013 18:12

Kommer på mig själv att det går alldeles för långt mellan ggr jag bloggar ! tiden räcker helt enkelt inte till ! så ni som inte är med i facebook !! Sorry !! Dom senaste veckorna har varit jobbiga , men jag tycker ändå att det gått väldigt bra med ...

Av Eva Andersson - 3 februari 2013 18:24

Är det bara jag som får vårkänslor redan ? Så underbart härligt att det är så mycket ljusare på dagarna !! Man hinner ju så mycket mera känns det som !! Här går dagarna i rask takt och det är ju inte så att man direkt sitter och pillar sig i nave...

Skapa flashcards